Dzienne archiwum: Luty 11, 2019

Ferie zimowe 2019 W Rycerskiej Krainie

20190208_140202 20190208_132636_013 20190208_131617

Ferie w świetlicy nie mogą być nudne…

Ferie zimowe w SPWD Promyk w Gąskach pod hasłem „W Rycerskiej Krainie”

Długo oczekiwane przez wszystkie dzieci ferie zimowe niestety minęły. Dla naszych podopiecznych ze świetlicy  „Promyk” w Gąskach był to czas beztroski, swobody i dobrej zabawy. Na wychowanków czekało wiele atrakcji rycerskich,  jak wskazuję hasło przewodnie.

Przez dwa tygodnie dzieci budowały ogromny zamek kartonowy, brały udział w konkursie plastycznym „Zamki , damy i rycerze”. Wspólnymi siłami zrobiły przepiękne tarcze rycerskie z drewnianej sklejki a na niej namalowały swoje indywidualne herby. Nauczyły się pisać i malować gęsim piórem oraz malować na tkaninie , wykonały skórzane sakiewki oraz mieszki. Przeżyły myślę, że niezapomniany Bal na Zamku w strojach dam, księżniczek, rycerzy, pazi , wiedźm oraz katów. Nie zabrakło też w tym dniu rodziny królewskiej wraz ze świtą oraz błaznem. Odbyła się też bardzo syta uczta królewska , przed którą wszyscy wychowankowie potrawy wykonali sami. Na uczcie były: podpłomyki rycerskie, placki ziemniaczane, owocowe szaszłyki, pajdy rycerskie chlebowe ze smalcem i ogórkami. Dzień przed ucztą zabawiliśmy się też w cukierników i stworzyliśmy tort cukrowy ze słodyczy i ciastek w formie „Zamku w Gąskach”.

Podczas ferii nie zabrakło w świetlicy też  ciekawych gości. Przyjechali do nas rycerze ze strojami ,elementami uzbrojenia , tarczami i wszelkimi eksponatami z czasu wczesnego średniowiecza.  Na powietrzu odbył się niesamowity pokaz walk rycerskich wraz z prezentacją „gadżetów rycerskich’. Każdy mógł dotknąć , założyć oraz pod czujnym okiem rycerzy i wychowawców powalczyć . Zobaczyliśmy też  niesamowite noże damasceńskie wykonane w całości przez jednego z rycerzy , dodam że noże te nie należą do tanich. To niesamowite spotkanie z historią rycerską  połączone było  z ogniskiem  przed placówką oraz uczta iście rycerską. Na ogniu były kurczaczki , kiełbaski, ziemniaki w popiele i miód do popicia. Zabawy rycerskie w ramach  Odtwórstwa Wczesnego Średniowiecza były pełne humoru i śmiechu: rzuty podkowa, harce z rycerzami , bitwy na miecze ( patyki) oraz malowanie tarczy rycerza.

W okresie 2 tygodni wychowankowie otrzymali też pigułkę wiedzy czyli zajęć edukacyjnych o czasach średniowiecznych : „zwiedzały?”słynne zamki w Polsce ,zapoznawały  się z kodeksem rycerskim, poznawały życie rycerskie i dworskie, stroje w tamtych czasach, materiały piśmiennicze. Dzięki gościnności Klubu Sportowego  Fala Abfrost Gąski w sali przy stadionie obejrzeliśmy film o walkach rycerskich oraz ceremoniał pasowania na  rycerza .

Na zakończenie ferii wyjechaliśmy na  wycieczkę do Darłowa i zwiedzaliśmy  Zamek Książąt Pomorskich czyli   Muzeum w Darłowie. Tam utrwaliliśmy i  pogłębiliśmy  sobie naszą wiedzę poznana w okresie ferii oraz  zapoznaliśmy się z nowym miejscem jeszcze przez nas nie zwiedzanym. Na zamku zostały rozdane certyfikaty uczestnictwa wraz z dyplomami aktywności wychowanków na zajęciach w ferie oraz nagrody dla zwycięzców konkursu plastycznego i aktywnego uczestnictwa w ferie w świetlicy. Dzieci otrzymały puzzle rycerskie , kolorowanki oraz książki o tematyce rycerskiej wraz ze słodkimi upominkami i zabawkami.

W imieniu dzieci , rodziców oraz wychowawców dziękuję : sołtysowi Gąsek panu Zygmuntowi Ramotowskiemu wraz członkami Sołectwa  Gąski – Osiedle za zaangażowanie oraz wsparcie finansowe , Chłopakom  z Pomorza- Reko Forge czyli drużynie rycerskiej , która bezinteresownie przyjechała do dzieci,  aż z Tucholi oraz panu Krzysztofowi Wieruszewskiemu za super prezentację rycerska  i poczęstunek dla naszych wychowanków.

Dziękujemy  też za wsparcie i zaangażowanie w ferie  dyrektor MOPS  pani Kornelii Liśkiewicz.

Dwa tygodnie dobrej zabawy szybko minęły i już od 11 lutego świetlica wróciła do tradycyjnych godzin pracy.

Kierownik świetlicy SPWD w Gąskach

mgr Beata Korczyńska

zamek20190205_11315820190204_14475420190204_12525020190204_12260020190201_14444120190201_12174620190201_11584320190131_12073320190131_11212820190130_11594720190205_122618